Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rail Baltica na Łotwie pod znakiem zapytania. Jest komisja śledcza

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
15-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Bankier.pl/Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Rail Baltica na Łotwie pod znakiem zapytania. Jest komisja śledcza
mat. Rail Baltica
Realizacja projektu kolejowego Rail Baltica na terenie Łotwy stanęła pod znakiem zapytania. Tamtejszy minister rolnictwa Armands Krauze stwierdził, że państwo nie ma środków na jego realizację. Sprawą inwestycji zajęła się też parlamentarna komisja śledcza.

– Jest inflacja, to oczywiste, ale jest też jasne, że nie było ani dobrego planowania projektu, ani postępów w jego realizacji. Nasze krajowe koszty tego przedsięwzięcia sięgają już 10 mld euro, a początkowo, kilka lat temu oszacowano je na niespełna 2 mld euro – stwierdził w wywiadzie dla agencji LETA łotewski minister rolnictwa Armands Krauze, cytowany przez Bankier.pl. – Łotwa nie ma takich pieniędzy i nikt nie chce tego uczciwie przyznać.

15 proc. zamiast 85 proc. dofinansowania UE

Minister Krauze podkreślił, że Łotwa nie może przeznaczyć takich pieniędzy z własnego budżetu. Wstępnie – jak przypomniał – udział funduszy europejskich w kosztach miał być na poziomie 85 proc., tymczasem może być tak, że jedynie 15 proc. wydatków zostanie pokryte z tych funduszy.

Łotewski polityk zauważył również, że w związku z realizacją trasy Rail Baltica narosło "wiele mitów", w tym, jeśli chodzi o jej znaczenie militarne. Według niego, jeśli na Łotwie dla potrzeb Rail Baltica planuje się budowę czterech mostów, to doświadczenia Ukrainy pokazują, że mosty są zazwyczaj bombardowane w razie zbrojnego konfliktu. Wówczas – stwierdził – "projekt dla zapewnienia mobilności wojskowej będzie mieć niewielkie znaczenie".

Komisja śledcza ds. Rail Baltica na Łotwie

W połowie czerwca 2024 roku łotewski parlament powołał komisję śledczą do zbadania powodów opóźnień i drastycznie rosnących kosztów budowy trasy Rail Baltica. Premier Łotwy Evika Silina zwróciła wówczas uwagę "na złe zarządzanie" tą gigantyczną inwestycją infrastrukturalną. Prace sejmowej komisji zostały zaplanowane do końca tego roku. Faktem jest, że projekt na Łotwie prowadzony był niezwykle opieszale.

Pierwotnie zakładano, że projekt miał zostać ukończony w 2026 roku przy łącznych nakładach rzędu blisko 6 mld euro. Według ostatnich raportów instytucji kontrolnych z Litwy, Łotwy i Estonii inwestycja może pochłonąć nawet 25 mld euro. Nie uda się jej także ukończyć nie wcześniej niż przed końcem 2030 roku. Udziałowcami spółki RB Rail, która koordynuje całe przedsięwzięcie, są firmy z trzech krajów bałtyckich.

Rail Baltica transeuropejski korytarz kolejowy

Rail Baltica to projekt szybkiej trasy kolejowej łączącej Litwę, Łotwę i Estonię z Polską torem o szerokości 1435 mm. W przyszłości połączy także Niemcy a w dalszej perspektywie – Finlandię.

Wiosną tego roku w Rydze zainaugurowano budowę głównej linii szlaku Rail Baltica na terenie Łotwy. Wykonawcą jest konsorcjum ERB Rail utworzone przez Budimex, francuską spółkę Eiffage Génie Civil oraz włoską Rizzani de Eccher.

Jeżeli mówimy o Polsce, to warto wspomnieć, że niedawno PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o pozyskaniu środków w ramach instrumentu „Łącząc Europę” – CEF Transport 2023. Chodziło o linię kolejową E75 (Rail Baltica) na odcinku Białystok – Knyszyn, gdzie kwota dofinansowania wyniosła 223 mln euro.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Litwa: Kolejna umowa na Rail Baltica

Infrastruktura

Litwa: Kolejna umowa na Rail Baltica

Roman Czubiński 09 października 2024

Estonia z przetargiem na Rail Baltikę za 1 mld euro

Pasażer

Estonia z przetargiem na Rail Baltikę za 1 mld euro

Przemysław Farsewicz 09 października 2024

Estonia zakontraktowała swój najdłuższy odcinek Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na budowę części węzła Rail Baltiki w Tallinie

Infrastruktura

Jest umowa na budowę części węzła Rail Baltiki w Tallinie

Przemysław Farsewicz 22 września 2024

Estonia: Jest umowa na budowę odcinka Rail Baltiki pod Tallinem

Infrastruktura

Jest szansa na drugi pociąg PKP Intercity na Litwę

Infrastruktura

Jest szansa na drugi pociąg PKP Intercity na Litwę

Ministerstwo Infrastruktury 16 września 2024

Zobacz również:

Litwa: Kolejna umowa na Rail Baltica

Infrastruktura

Litwa: Kolejna umowa na Rail Baltica

Roman Czubiński 09 października 2024

Estonia z przetargiem na Rail Baltikę za 1 mld euro

Pasażer

Estonia z przetargiem na Rail Baltikę za 1 mld euro

Przemysław Farsewicz 09 października 2024

Estonia zakontraktowała swój najdłuższy odcinek Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na budowę części węzła Rail Baltiki w Tallinie

Infrastruktura

Jest umowa na budowę części węzła Rail Baltiki w Tallinie

Przemysław Farsewicz 22 września 2024

Estonia: Jest umowa na budowę odcinka Rail Baltiki pod Tallinem

Infrastruktura

Jest szansa na drugi pociąg PKP Intercity na Litwę

Infrastruktura

Jest szansa na drugi pociąg PKP Intercity na Litwę

Ministerstwo Infrastruktury 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5